U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.


Laatste nieuws

15/06/2020

Heeft u een hybride of elektrische auto? Breng hem dan naar Autoservice Marknesse, wij zijn hybride en EV specialist. Meer weten?

 

23/03/2020

Wij komen je auto ophalen voor reparatie of onderhoud. Dit i.v.m. het coronavirus. Zo hebben wij zo min mogelijk mensen in de garage. 

 

 

BEKIJK AL ONZE OCCASIONS

 

APK

De keuring
De APK is belangrijk en nuttig voor de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. Door deze keuring weet u namelijk zeker dat uw auto regelmatig grondig wordt doorgelicht. Om u een indruk te geven wat er bij de APK allemaal aan bod komt, hebben we een uitgebreid overzicht gemaakt.
APK van uw auto. APK van uw auto.


Keuringsfrequentie
Sinds 1 januari 2008 gelden er andere regels voor de frequentie van de APK. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen auto’s die op benzine rijden en auto’s die op diesel of LPG rijden.

Wanneer moet ik mijn auto laten keuren?
Als een personenauto of lichte bedrijfsauto (tot 3.500 kg) al eerder APK is goedgekeurd, kunt u uitgaan van de datum vermeld op het APK-keuringsrapport. Dit heeft u bij de vorige keuring meegekregen. Vóór of op deze datum moet de auto opnieuw goedgekeurd zijn. Let op: als u tussentijds een LPG-installatie in uw auto laat monteren, moet uw auto in veel gevallen eerder gekeurd worden.

Afspraak maken
U kunt direct een afspraak maken door te bellen met 0527-204047 of door hier te klikken. 

Door op het logo rechts te klikken kunt u heel eenvoudig een APK reminder instellen, zo vergeet u de keuring niet en krijgt u geen boete. 

Keuringsfrequenties vanaf 1 januari 2008
Drie of vier jaar nadat een personenauto of lichte bedrijfsauto voor het eerst op de weg is toegelaten, is deze keuringsplichtig. Dit is afhankelijk van het soort brandstof.

Geen wijziging voor voertuigen van vóór 1 januari 2005
Voor alle personenauto's en lichte bedrijfswagens die vóór 1 januari 2005 op de weg zijn toegelaten verandert niets. Deze voertuigen behouden hun jaarlijkse APK-plicht.

Wielen
Tijdens de APK is er veel aandacht voor de wielen en banden.

Er komen verschillende punten aan bod:

1. De diepte van het profiel van de band (dit moet minimaal 1,6 millimeter zijn). 
2. Eventuele beschadigingen van de band en de velg. 
3. De staat van de wiellagers. 
4. De speling van het wiel. 
5. De bandenspanning. 
6. De maat van de banden. 
7. De draairichting van de banden.
8. De juiste montage, binnen- of buitenzijde van de band.

Uitlaatgassen
Het milieu is belangrijk. Vandaar ook dat uitlaatgassen een van de punten is die tijdens de APK aan bod komen. Wat er bij dit keuringspunt precies wordt gemeten is afhankelijk van de brandstof van de auto. Bij diesels gaat het om de uitstoot van roet, bij auto’s die rijden op benzine of LPG wordt de CO-meting en de 4-gastest gedaan. 
Deze test bestaat uit twee onderdelen. Eerst wordt er bij een stationair draaiende motor gekeken naar de CO-uitstoot. Vervolgens wordt, bij verhoogd toerental, weer de uitstoot gemeten, en wordt er gekeken naar de verhouding tussen de verschillende uitlaatgassen.
Dit is de Lambda-waarde en deze moet tussen de 0,97 en 1,03 zijn.

Stuurinrichting
Ook de stuurinrichting komt aan de beurt bij de APK. De keurmeester bekijkt of er niet te veel speling in de stuurinrichting zit, controleert de staat van de stuurinrichting en of alle moeren en bouten nog goed vast zitten.

Registratie
Het lijkt een kleinigheid, maar het is wel degelijk belangrijk. De keurmeester controleert of de gegevens in het kentekenregister overeenkomen met het voertuig. Hierbij wordt in het kentekenregister onder andere gekeken naar of:

1. Op de kentekenplaten dezelfde combinatie van letters en cijfers staat.
2. In de auto het juiste voertuigidentificatienummer staat.
3. Het voertuig voorzien is van de juiste brandstofsoort.
4. Het aantal cilinders juist is.
5. De wielbasis overeenkomt met de wielbasis van de auto.

Autogordels
Tijdens de APK worden de autogordels grondig geïnspecteerd. Zowel voor- als achterin de auto. Concreet betekent dit dat de keurmeester de gordels eerst helemaal uitrolt en controleert op eventuele beschadiging en vervolgens test of de gordels goed blokkeren en of de sluiting goed werkt.

Remmen
De remmen worden aan een uitgebreide test onderworpen. Hierbij gaat het er om dat de remmen goed werken en dat de wielen op dezelfde as (dus het linker- en rechtervoorwiel, en het linker- en rechterachterwiel) even hard remmen. Ook komt uit deze test naar voren of de achterwielen niet veel harder remmen dan de voorwielen.

Carrosserie
Bij dit punt wordt de auto gecontroleerd op roestschade, scheuren en uitstekende delen. Bij dit laatste kunt u denken aan vleugelmoeren en aan banden die te ver uit de spatborden steken. Wat de roestschade betreft: niet alle roestvorming leidt onmiddellijk tot afkeuring. Dat is ook afhankelijk van het onderdeel waarin de roest zit. Zo is roest aan één van de deuren minder ‘erg’ dan roest aan de sluiting van de motorkap.

Verlichting
Allereerst moet alle verplichte verlichting aanwezig zijn, naar behoren werken en de juiste kleur hebben. De dimlichten krijgen tijdens de keuring extra aandacht. Deze moeten goed zijn afgesteld (een te lage afstelling leidt tot slecht zicht, en een te hoge afstelling tot het verblinden van tegenliggers) en de rechter- en linkerlamp moeten even veel licht geven.

Wielophanging
Bij de wielophanging komen twee punten aan de orde. Het eerste punt is de staat van de wielophanging. Hierbij wordt er vooral gelet op roestschade. Het tweede punt is de speling in de wielophanging. Dit mag niet te veel zijn.

Uitlaat
Tijdens de keuring wordt gecontroleerd of de uitlaat dicht is (oftewel: niet lekt) en of de uitlaat stevig aan de auto vastzit.

Vergrendeling
Hier komen de deuren, motorkap en achterklep aan bod. Uiteraard moeten deze goed sluiten. Daarnaast is ook aandacht voor de scharnieren. Deze worden gecontroleerd op de aanwezigheid van roest.

Voorruit
Bij de APK wordt alleen gelet op het zicht van binnen naar buiten. Er mogen geen te grote beschadigingen of verkleuringen in de voorruit zitten. Ook wordt bekeken of de ruitensproeiers en –wissers het goed doen en of de voorruitontwaseming werkt.

Let op: de politie let wel op het zicht van buiten naar binnen en andersom. De lichtdoorlatendheid van autoruiten moet ten minste 55% zijn.

Spiegels
Het volgende wordt gecontroleerd: zijn alle verplichte spiegels aanwezig? Zijn ze niet beschadigd? Is de bevestiging in orde?

Claxon
De claxon moet niet alleen goed werken, maar ook één vaste toonhoogte hebben.

Cookie-beleid

Deze site maakt gebruik van cookies om informatie op uw computer op te slaan.

Gaat u akkoord?